In de levendige presentaties in de diverse historische locaties spreken de museumpresentatoren tot de verbeelding. Dagelijks gaan zij met onze bezoekers in gesprek over aspecten van het dagelijks leven en hoe dit vroeger moet zijn geweest. Op die manier leren bezoekers hun eigen geschiedenis ook beter te begrijpen. Zij brengen de geschiedenis dichterbij en weten de zintuigen van iedereen te prikkelen.
In de ambachtspresentaties, zoals de smederij, de vele molens, de radmakerij of de stoommachinefabriek, demonstreren de ambachtspresentatoren oude technieken en bespreken ze hoe duurzaam een techniek soms was. De passie en het meesterschap spat er vanaf.
Natuurlijk, geschiedenis kun je leren uit een geschiedenisboek. Maar in het Openluchtmuseum komt het verleden pas écht tot leven. Conceptontwikkelaars van Educatie & Ontwikkeling ontwikkelen schoolprogramma’s die gericht zijn op leren door te ervaren; zelf actief ontdekken. Museumdocenten zorgen, met een rugzak vol pedagogische en didactische vaardigheden, voor een unieke leerervaring voor ieder onderwijstype: van basis-, voortgezet, praktijk tot speciaal onderwijs. en dit alles in een bijzonder historische buitenomgeving.
Tijdens een rondleiding door het Openluchtmuseum wandelen onze bezoekers door de geschiedenis van Nederland. Er zijn veel verschillende rondleidingen over specifieke onderwerpen, waaronder de groene rondleidingen. En in drie moderne talen. Onze vrijwillige rondleiders voegen hier een extra dimensie aan toe. Met hun aanstekelijke passie voor onze dagelijkse geschiedenis staan zij samen met onze bezoekers stil bij de meest bijzondere verhalen en plekken.
Levendig presenteren in verschillende vormen is een vak apart. Iedere museumpresentator wordt in ons museum opgeleid. We beginnen in het eerste jaar met een algemene basistraining. Dit wordt vervolgd door een speciale opleiding voor rondleiders, museumdocenten, museumpresentatoren of ambachtspresentatoren: de Proeve van bekwaamheid of de Museummeesterproef. Voor specifieke vaardigheden zijn er trainingen en bijscholing, zoals voor de ambachtscoaches in de Ambachtenwerkplaats.
Na een jaar ga jij je verder specialiseren. In gesprek gaan met onze bezoeker vereist namelijk specifieke vaardigheden en competenties. Hiervoor krijg je inhoudelijke informatie voor je presentatielocaties en schoolprojecten aangereikt. En je volgt de training die past bij datgene wat je gaat doen. Daarbij komen presentatietechnieken, workshopbegeleiding, verhalen vertellen of het begeleiden van een schoolproject aan bod. Dit opleidingstraject sluit je na een jaar af met de Proeve van bekwaamheid.
In de ambachtspresentaties, onder andere de smederij, radmakerij, stoomzuivelfabriek, papiermolen, rosoliemolen en scheepswerf, wordt een ambachtelijk handgemaakt product vervaardigd, gedemonstreerd en hierover gepresenteerd. Ambachtspresentatoren hebben meerdere jaren ervaring in hun vakgebied. De meeste museumambachten kun je niet uit een boekje leren. De manier waarop je jouw ambacht deelt met bezoekers leer je in een intern opleidingstraject tot ambachtspresentator. Dit traject sluit je af met de Museummeesterproef.
"Mijn werkplek is geweldig. Het is hier net of je een oude ansichtkaart in wandelt."
"Ik breng met een oud ambacht graag het besef over dat we het nu heel luxe hebben"
"Allerleukste om bezoekers een oud ambacht te laten zien en laten beleven"
“Ik heb de leukste baan ter wereld”
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.